1. Welcome to Baptist Board, a friendly forum to discuss the Baptist Faith in a friendly surrounding.

    Your voice is missing! You will need to register to get access to all the features that our community has to offer.

    We hope to see you as a part of our community soon and God Bless!

Surgisphere: governments and WHO changed Covid-19 policy based on suspect data from tiny US company

Discussion in 'News & Current Events' started by Revmitchell, Dec 5, 2021.

  1. Revmitchell

    Revmitchell Well-Known Member
    Site Supporter

    Joined:
    Feb 18, 2006
    Messages:
    50,706
    Likes Received:
    3,400
    Faith:
    Baptist
    Data it claims to have legitimately obtained from more than a thousand hospitals worldwide formed the basis of scientific articles that have led to changes in Covid-19 treatment policies in Latin American countries. It was also behind a decision by the WHO and research institutes around the world to halt trials of the controversial drug hydroxychloroquine. On Wednesday, the WHO announced those trials would now resume.

    Two of the world’s leading medical journals – the Lancet and the New England Journal of Medicine – published studies based on Surgisphere data. The studies were co-authored by the firm’s chief executive, Sapan Desai.

    Late on Tuesday, after being approached by the Guardian, the Lancet released an “expression of concern” about its published study. The New England Journal of Medicine has also issued a similar notice.

    An independent audit of the provenance and validity of the data has now been commissioned by the authors not affiliated with Surgisphere because of “concerns that have been raised about the reliability of the database”.
    The Guardian’s investigation has found:

    • A search of publicly available material suggests several of Surgisphere’s employees have little or no data or scientific background. An employee listed as a science editor appears to be a science fiction author and fantasy artist whose professional profile suggests writing is her fulltime job.Another employee listed as a marketing executive is an adult model and events hostess, who also acts in videos for organisations.

    • The company’s LinkedIn page has fewer than 100 followers and last week listed just six employees. This was changed to three employees as of Wednesday.

    • While Surgisphere claims to run one of the largest and fastest hospital databases in the world, it has almost no online presence. Its Twitter handle has fewer than 170 followers, with no posts between October 2017 and March 2020.

    • Until Monday, the “get in touch” link on Surgisphere’s homepage redirected to a WordPress template for a cryptocurrency website, raising questions about how hospitals could easily contact the company to join its database.

    • Desai has been named in three medical malpractice suits, unrelated to the Surgisphere database. In an interview with the Scientist, Desai previously described the allegations as “unfounded”.

    • In 2008, Desai launched a crowdfunding campaign on the website Indiegogo promoting a wearable “next generation human augmentation device that can help you achieve what you never thought was possible”. The device never came to fruition.

    • Desai’s Wikipedia page has been deleted following questions about Surgisphere and his history, first raised in 2010.



      Surgisphere: governments and WHO changed Covid-19 policy based on suspect data from tiny US company
     
  2. Two Wings

    Two Wings Well-Known Member
    Site Supporter

    Joined:
    Sep 14, 2021
    Messages:
    1,179
    Likes Received:
    221
    Faith:
    Baptist
    the same Lancet who had to publish a retraction ... which almost NEVER happens because they've previously been THAT accurate.

    Odd the retraction involved this HCQ deal
     

    Attached Files:

    • Like Like x 2
  3. RighteousnessTemperance&

    RighteousnessTemperance& Well-Known Member

    Joined:
    Dec 24, 2017
    Messages:
    6,311
    Likes Received:
    1,265
    Faith:
    Baptist
    Yes, that was a year and a half ago, but serves to highlight the dynamics of the situation. Those who already see how much conspiracy has fueled this pandemic will not be satisfied with a mere retraction. They will question how such an egregious "error" could find itself published in such prestigious medical journals at a most critical time and regarding a hopeful solution to the pandemic.

    Those whose discernment is so poor that they couldn't spot a conspiracy if it spit in their face and stabbed them in the gut, and who often like to parrot, complete with irrelevant conflations, the "conspiracy theorist" pejorative prompted by expert conspirators, will myopically note that they retracted the obvious error that could have been easily avoided had they first applied basic peer review.
     
    • Agree Agree x 4
Loading...